Rejsetips Nicaragua

Nicaragua er ikke et stort land, men det har en masse at byde på. Den spansktalende del af landet langs Stillehavskysten bærer præg af den typiske latinamerikanske kultur, mens området langs den caribiske kyst, som var koloniseret af Storbritannien, fortsat har en levende kreolsk-engelsk og afro-amerikansk kultur. Nicaragua er et land med smukke koloniale byer, spændende kulturer, mægtige vulkaner, frodige jungler, et rigt dyreliv og meget, meget mere. Læs tidligere Kulturstudier-studerende, Kristoffers anbefalinger.

Vulkaner
Efter en kort tid i Nicaragua vil du være godt bekendt med udtrykket "Nicaragua, la tierra de lagos y volcanes" (landet af søer og vulkaner), og du vil også have set utallige vulkaner med røgsøjler, som stiger op i vejret. De to søer Lago de Managua og Lago de Nicaragua er utroligt smukke, men jeg vil især anbefale dig at tage et nærmere kig på nogle af vulkanerne. Vulkaner kommer i alle former og størrelser i Nicaragua, og nogle er mere aktive end andre (husk at forsikre dig om, at sikkerheden er i orden!). Jo nærmere, man kommer på kraterne, jo mere minder det om en anden planet, hvor gasser siver op fra klippesprækker, og nogle steder kan man også se lavaen nede i krateret.

Skildpadder
I løbet af efterårssemesteret kravler kæmpestore havskildpadder op på den nicaraguanske stillehavskyst for at lægge deres æg. Det var noget, jeg på forhånd vidste, jeg ville se! Desværre er flere af arterne truede, især fordi mange skildpadder drukner som følge af forurening og fiskeri. Ting som plastikposer i vandet kan ligne en saftig vandmand for skildpadden. Samtidig bliver skilpaddeskjoldet brugt til at lave smykker, og både skildpadder og skildpaddeæg opfattes som en lokal delikatesse af flere nicaraguanere. Heldigvis er der lokale projekter, som arbejder for at bevare havskildpadderne. Sammen med nogle venner blev jeg for at hjælpe til på en strand i nærheden af studiecenteret. Skildpadderne kommer kun op på stranden om natten, og sikke et syn det er! Vi så ikke bare én, men to af disse forhistoriske kæmper. De kravlede op på land, gravede et hul i sandet og lagde dusinvis af æg for så at dække dem til og kravle tilbage i havet igen. Vi gravede derefter æggene op og gav dem til vores guide, som tog dem med til et sted, hvor æggene bliver godt bevogtet og passet på. Æggene klækkede ca. to måneder senere, og da var det også muligt at hjælpe til med at føre de nyudklækkede skildpaddeunger tilbage til havet.

Masaya og Granada
Hvis du har et par dage fri og gerne vil tage på en lille tur, bør du tage til Masaya og Granada (kan også tages som dagstur). Jeg satte mig på en lille, lokal bus og tog til Granada, også kendt som Nicaraguas perle. Byen er rolig og idyllisk og ligger ved bredden af Lago de Nicaragua. Den er den næstældste by i Latinamerika. Her spadserede jeg rundt mellem kirker og markeder, mens nicaraguanerne sad i gyngestole i døråbningene og betragtede mig over kaffekoppen. Næste dag tog jeg en taxi og kørte til foden af Volcán Masaya, som, på grund af al gassen den slipper ud, blev kaldt "la boca del infierno" (helvedes mund) af de spanske conquistadores. Efter at have vandret op og set lavaen sprutte nede i krateret, tomlede jeg ned til hovedvejen, hvor jeg tog bussen videre til byen Masaya, som er kendt for det bedste kunsthåndværksmarked i landet. Her kan man se folk lave alt fra armbånd og bælter til stole og hængekøjer, som de så sælger til forbipasserende. Efter at have fyldt min rygsæk med to håndvævede bomuldshængekøjer plus en masse andre småting, tog jeg med et stort smil bussen tilbage til Granada.

Matagalpa
Nicaragua producerer noget af verdens bedste kaffe, men fordi den er så vigtig for landets eksportøkonomi, drikker de selv mest instant coffee i hverdagen. Kan du lide god kaffe, jungle og dyreliv, er Matagalpa i det nicaraguanske højland byen for dig. På vores weekendtur tilbragte vi nætterne i bjergene på en gård, som drev et 100 % økologisk landbrug. Der fik vi en god økologisk kaffe og besøgte forskellige landbrug, som avlede høns, grise og geder samt dyrkede forskellige frugter og grøntsager. På turen gennem junglen hang der brøleaber og dovendyr i træerne over os, og vi så både kvælerslanger og papegøjer gemme sig i skoven. Vi badede under vandfald og dukkede os for at undgå de enorme insekter, som fløj igennem luften. Om natten blev skoven levende og et kor af dyr og insekter sng os i søvn.

Corn Islands
Mod slutningen af semesteret fik vi en uge fri - og den brugte vi flittigt! Efter at have taget et sovjetisk propelfly via Bluefields til Big Corn Island tog jeg og nogen venner båden over til Little Corn Island, som er en lille caribisk ø, der ligner noget, der er snydt ud af næsen på Pirates of the Caribbean. Vi blev lidt skuffede, da vi blev tiltalt på engelsk, når vi nu endelig havde lært spansk. Men skuffelsen forsvandt hurtigt, da vi bestemte os for at tage dykkercertifikat til en billig pris. Om natten sov vi i små bungalows langs stranden, og om dagen viste vores sydafrikanske dykkerinstruktør Dave os alt fra hajer og store hummere til angelfish og moræner, som svømmede blandt koralrevene. Efter et par dage var vi alle ét dykkercertifikat rigere, og vi bestemte os for at tage en gåtur rundt om øen. Gåturen som ifølge de lokale skulle tage én time, brugte vi fire timer på, men til trods for nogle skrammer blev det en fin tur. Da det begyndte at blive mørkt, og vi troede, at vi var faret vild, stødte vi på en hippiefamilie med tre børn, som var flyttet fra USA og boede gemt inde blandt palmerne. De inviterede os ind til økologiske snacks og spændende historier. I løbet af de fem dage vi var der, blev vi gode venner med de lokale, og da vi spurgte, om de ikke ville rejse ud og opleve resten af landet, svarede de med tyk kreolsk accent "Why would we want to leave when we have paradise here?" Det kunne de jo have en pointe i. Da vi kom tilbage til vores bungalow, gik vi ud og spiste kokosmarineret hummer, hvilket åbenbart er hverdagskost på øen. Det var det sidste måltid, før vi desværre måtte forlade øen og sætte kursen tilbage til eksamenstiden i León. Det var en uforglemmelig tur, som jeg på det varmeste kan anbefale!

God tur!
Kristoffer

Rejseanbefalinger fra andre af vores tidligere studerende

Har du spørgsmål?

Udfyld formularen nedenfor så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Tak. Du hører fra os inden tre arbejdsdage.

Instagram kan du finde studerendes billeder fra studiestederne.

Du kan også læse studerendes blogs fra studiestederne.

Besøg oss på Facebook, hvor du kan finde nyhedsopdateringer.