Rejsetips Vietnam

Vi har spurgt nogle af vores tidligere studerende, hvad de vil anbefale at opleve i Vietnam. Læs her, hvad Christian og Lisa foreslår.

Christian deler nogle af sine gyldne øjeblikke i Vietnam

Cham Islands

Efter et par uger besluttede de studerende at arrangere en fælles weekendtur til en ø, der ligger ud for Hoi An. Båden lagde ud fra havnen ved daggry, og de studerende befandt sig allerede på taget for at slikke sol, vel vidende at weekend bød på dykning, overnatning i bungalows og oplevelser af det rige dyre- og fiskeliv fra øen.

Da vores båd havde kastet anker, og vi ventede på de mindre både, der skulle fragte os i land, havde vi smuk udsigt til en sand paradisø. Jeg kunne simpelthen ikke vente med at komme derhen, så jeg sprang ned i det grønne, varme vand og svømmede i land. Lokalbefolkningen tog imod mig med iskolde Bin-tangs (øl) og grillet blæksprutte, rejer og fisk.

I krystalklart vand dykkede vi, og under overfladen svømmede vi ind i fiskenes verden. Synet af farverige fisk og koraller får dig til at glemme alt andet. Det er som at være i et gigantisk akvarium, som at blive taget med på undervandssafari af Nemo, hvor han præsenterer dig for sine venner; løvefisk, søheste og blæksprutter.

De næste dage kunne de studerende ikke stoppe med at smile, og vi spillede volleyball, arrangerede forskellige konkurrencer og sang fællessang med guitar, mens vi så solnedgang på stranden. Cham Islands ligger 18 km ud for Hoi An.

Vinh Moc Tunnels

Under Vietnamkrigen skjulte vietnameserne sig i disse kilometerlange, underjordiske tunneler for at undgå amerikanske bombeangreb. I Vinh Moc Tunnels oplevede vi på egen krop, hvordan det må have været under krigen, hvor også kvinder og børn gemte sig i de små tunneller mange meter under jorden.

Alle vi studerende blev stærkt påvirkede, når vi besøgte historiske steder fra krigens tid, men vi syntes, det var vigtigt for at lære mere om den vietnamesiske kultur og deres grusomme fortid. De byggede interimistiske samfund under jorden med adgang til vand, opholdsrum og sovesale. I løbet af 19 år døde omkring tre millioner vietnamesere, og krigen har påvirket folket, men alligevel lader de til at vælge at lægge de smertefulde minder bag sig og se fremad mod et mere retfærdigt og rigt liv.

Hvis du tager turen til den vietnamesiske demilitariserede zone, vil jeg klart anbefale at besøge dette spektakulære tunnelsystem og lære mere om Vietnams historie.

Hue

The Imperial City i Hue er en fantastisk by, hvor kejseren havde sit hovedsæde, mens han regerede i Vietnam. Hue har været udsat for mange ødelæggelser fra naturkatastrofer og krig, men den gamle hovedstad er fortsat intakt og har et monarkistisk udseende med templer, paladser og kongelige grave. Det er en stor oplevelse at gå igennem gamle, kongelige paladser, som er en velbevaret nationalskat rig på historie og kulturarv. Derfor er den med god grund også på UNESCO’s Verdenskulturarvsliste.

Søndag morgen tog de studerende til en afsides lille perle af en by, som vi havde fået anbefalet af nogle lokale indbyggere i Hoi An. Vi måtte følge en jungleflod, indtil vi kom til en landsby inde i junglen, som vi besøgte. Vi lærte om en minoritetsgruppe, som levede et helt anderledes og mere enkelt liv, end vi i den vestlige verden er vant til.

Det er oplevelser som denne, der er årsagen til, at jeg har valgt at studere i et andet land, end de fleste vælger; muligheden for at lære lokalbefolkningen at kende, lære hvordan de lever og for en stund tage del i deres kultur og samfund. Det gør noget ved dig som menneske og åbner dig for andre perspektiver og værdier i en stor og kompleks verden.

Hue ligger fire timer i bus nord for Hoi An.

Marble Mountains

Med livet som indsats tog vi til Marble Mountains uden for Da Nang, som vi rapellede ned fra. Vores færd ledte os i første omgang i brændende hede op over det mystiske og spektakulære bjerg, og da vi endelig nåede toppen, kunne vi nå frem til de buddhistiske templer, som ligger i bjergene.

Turen opad handlede om at bekæmpe højdeskræk og andet, du pludselig opdager, at du lider af. Først bevægede vi os ind i en 14 meter dyb grotte, førend vi stod på toppen af en 25 meter høj bjergvæg. Udsigten over hele Da Nang by gjorde mig ikke mindre nervøs, som jeg lænede mig bagover og satte min lid til det tynde reb, som jeg lagde mit liv i hænderne på. Efter at have sat fra med begge fødder på bjergvæggen for, i ren Mission Impossible-stil, at fire os nedad, begyndte vi at blive fortrolige med rapellingen, og dagens egentlige udfordring lå nu inden for rækkevidde.

The Devils Cave udgjorde en åbning i toppen af bjerget, som strakte sig 55 meter nedad i et blæksort hul. Efter en ubeskrivelig følelse af glæde og lethed ved at nå toppen, fulgte den pumpende adrenalin og latter, da vi bevægede os mod bunden af grotten. Vi tog hjem til Hoi An et stort eventyr rigere, vel vidende om at Vietnam har meget mere at byde på.

Lisas tips til kortere ture

Da Nang

Da Nang, Vietnams tredjestørste by, ligger kun en halv time med bus fra Hoi An. Her kan du tage på “storbyshopping”, eller hvad med at opleve en kamp med V-ligaen, Vietnams professionelle serie i fodbold?

My Son

Den gamle, hellige by My Son ligger 45 km fra Hoi An. Her kan du vandre blandt gamle ruiner og skøn natur. Lisa anbefaler, at man arrangerer en tidlig morgentur for at undgå de større turistflokke og den værste varme.

Svævebanen Ba Na

For mange af vores studerende har svævebanen til bjergstationen Ba Na været en lille flugt fra varmen. Deroppe, 1.300 meter over havoverfladen, har man en fantastisk udsigt over Da Nang-bugten. Franskmændene opdagede allerede i 1920’erne, at bjergtoppe som denne byder på mere tørt og svalt klima, men i dag står blot resterne af de gamle, franske villaer tilbage deroppe. Turen op med denne, verdens længste, svævebane er i sig selv en stor oplevelse.

Har du spørgsmål?

Udfyld formularen nedenfor så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Tak. Du hører fra os inden tre arbejdsdage.

Instagram kan du finde studerendes billeder fra studiestederne.

Du kan også læse studerendes blogs fra studiestederne.

Besøg oss på Facebook, hvor du kan finde nyhedsopdateringer.