Professor Jonathan Rigg

Professor i geografi på det britiske Durham University, Jonathan Rigg, er en populær forelæser på Kulturstudiers Udviklingsstudier i Vietnam. Med bred forskningsbaggrund fra rural udvikling i Sydøstasien opfordrer han de studerende til altid at tage udgangspunkt i den lokale kontekst.

Jonathan Rigg har forsket og undervist i udviklingsspørgsmål i Sydøstasien i over 30 år og har forskererfaring fra Thailand, Laos, Vietnam og Indonesien. Hans akademiske fokus spænder fra urbane og rurale relationer, NGO’ers rolle i udvikling, spændingsfeltet mellem miljø og udvikling samt migration og mobilitet. Han har desuden fungeret som rådgiver for Verdensbanken, The Asian Development Bank og Verdens fødevareprogram. Som forelæser for Kulturstudier fokuserer han på regional kontekst og den historiske og aktuelle udvikling i Sydøstasien.
- Jeg tror, det vigtigste er, at de studerende får en forståelse for, at der ikke findes en ideel model, som passer for alt udvikling. Alle lande har deres egen kontekst som altid vil påvirke, hvordan udvikling bedst opnås. Udvikling er altså ikke en teknokratisk øvelse, hvor det handler om at trække i de rette snore. En anden vigtig pointe er, at udvikling først og fremmest skal handle om mennesker og ikke det samlede økonomiske resultatet, selv om dette selvfølgelig også er vigtigt, siger Rigg.

Rigg har fulgt Kulturstudiers Udviklingsstudier i Vietnam over langt tid. Det startede med, at hans egne phd-studerende arbejdede som seminarledere og forelæsere på studiet, før han selv blev tilknyttet i Vietnam. I dag har Rigg fem semestre bag sig som forelæser på Udviklingsstudier.
- Første gang jeg blev kontaktet af Kulturstudier var jeg tiltrukket af muligheden for at komme tilbage til Hoi An. Mit første besøg i byen var i 1990, da det var et smukt, men stadig ganske stille sted. Selve studiet er på mange måder blevet mere finpudset med årene, og pensummet er blevet mere omfattende. En af udfordringerne, som går igen i alt undervisning omkring udviklingsstudier, er at knytte den empiriske oplevelse af udvikling, med det teoretiske. De studerende plejer at elske det første, og modsætte sig det sidste. Men uden en konceptuel grundviden fører de empiriske oplevelser ikke til en dybere forståelse, siger Rigg.

Rigg står bag en række fagbøger om udviklingsproblematikker. I sin sidste bog «Unplanned development» viser han, hvordan tilfældigheder, heldige sammentræf, turbulens og det uventede definerer udvikling over hele verden. Denne tilgang har han brugt i forelæsninger om udfordringerne, som ligger i at planlægge udvikling og overføring af fattigdom og velstand fra generation til generation.. 

Har du spørgsmål?

Udfyld formularen nedenfor så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Tak. Du hører fra os inden tre arbejdsdage.

 

Instagram kan du finde studerendes billeder fra studiestederne.

Du kan også læse studerendes blogs fra studiestederne.

Besøg oss på Facebook, hvor du kan finde nyhedsopdateringer.