
"Forskning er også en personlig oplevelse"
Dr. Ann Le Mare fortæller om feltarbejdet, som studerende på udviklingsstudier 2, som hun udførte i Ghana.

Udviklingsstudier 2 sigter ambitiøst mod de studerendes egne feltarbejde. De får grundig undervisning i metodelære, og de får muligheden for at implementere en række forskellige metoder. De praktiske erfaringer fra feltarbejdet vil blive koblet til de teorier, de lærer i klasseværelset, samt spørgsmål om udfordringer, muligheder og kompleksiteten inden for udviklingsområdet.

Studerende arbejder med forskellige forskningsspørgsmål inden for miljø og bæredygtig udvikling eller sociale udviklingsforhold såsom sundhed, ligestilling, arbejdsvilkår og løn.
Forskning er også en personlig oplevelse, og erfaringerne fra feltarbejde fører ofte til, at studerende begynder at udfordre deres egne tankegang. De skal forholde sig til nye og uvante situationer og relationer.
I nogle af landsbyerne, hvor vi udfører feltarbejde, er der ingen internetadgang, wi-fi eller telefonlinjer. Telefonforbindelse kan betyde en tyve minutters gåtur op på en bakke, så her fik man ikke sin daglige dosis af sociale medier. Andre studerende udfører feltarbejdet i hovedstaden Accra og fokuserer på urbane problemstillinger. Forskellige lokationer byder på hver deres udfordringer og unikke forskningstemaer.

Studerende skal forholde sig til de daglige udfordringer, der følger med fattigdom og dårlige boligforhold, samtidig med at de ofte bliver imponeret over indbyggernes udholdenhed, venlighed og optimisme.
De etablerer venskaber med værtsfamilier, tolke og andre, som de har arbejdet sammen med i disse uger. Samtidig med at det er en givende oplevelse, både akademisk og personligt, kan feltarbejde også være meget krævende.

Udviklingsstudier 2 bygger videre på pensum fra udviklingsstudier 1, som tilbydes i Vietnam. Første semester introduceres de studerende til centrale tilgange til udvikling; neoliberalisme, marxisme, strukturalisme, og der lægges stor vægt på menneskerettigheder, med særlig fokus på Sydøstasiatiske lande.
I udviklingsstudier 2 introduceres kritiske teorier som politisk økologi, poststrukturalisme og feministisk teori. Der er også et klart fokus på situationen i Ghana og Vestafrika. Dermed kan studerende både opnå en bred teoretisk base og tilegne sig landsspecifikke teorier og erfaringer.
- Ghana
Forskning er også en personlig oplevelse, og erfaringerne fra feltarbejde fører ofte til, at studerende begynder at udfordre deres egne tankesæt.– Dr. Ann Le Mare
Studiet, som Kulturstudier tilbyder, adskiller sig fra andre universitetsstudier. Et af de vigtigste aspekter er måske oplevelsen af at deltage i et akademisk eventyr – studerende og lærere arbejder og studerer sammen i et land, der er relevant for pensum.
Formelle forelæsninger væves sammen med forskellige aktiviteter, seminarer, feltture og muligheder for at engagere sig i lokale organisationer og sociale begivenheder, som tilsammen udgør en mangfoldig og spændende akademisk oplevelse.

Kombinationen af Udviklingsstudier 1 og 2 kan også anvendes som det første år i en bachelorgrad i Udviklingsstudier ved OsloMet. Studerende, der har taget denne kombination med Kulturstudier, vil derfor kunne søge direkte ind på andet år af bachelorgraden.