Fælles læring og videnssudveksling

For de studerende på Flerkulturel Pædagogik er den tre uger lange praktik en vigtig del af studiet. Tanggaard fortæller at mange af de studerende bliver imponerende over, hvordan de nicaraguanske pædagoger klarer sig gennem hverdagen. De ønsker også at formidle nogle af det de selv oplever i de skandinaviske børnehaver. Dog er der brug for en oversætter, når de studerendes spanskkundskaber ikke rækker, og ellers bliver nonverbal kommunikation også flittigt brugt. Børnene synes heldigvis at det er sjovt at være sammen med de skandinaviske studerende, trods små sprogbarriere.

”Hvordan skabes et inkluderende læringsmiljø?” – dette spørgsmål er det centrale udgangspunkt for studiet. Hvis de studerende skal blive bedre til at skabe inkluderende miljøer, som fremmer mangfoldighed og fokus på børnenes ressourcer i både børnehave og folkeskole, er det vigtigt de starter med dem selv. Den første studieperiode arbejder de studerende derfor sammen med fagansvarlig, Pål Tanggaard og Beate Marswell, for at skabe et læringsmiljø præget af inklusion, læringsglæde og fællesskab. Virkemidler som interview, tegninger, rollespil og samtaler bliver taget i brug for at skabe den bedste mulige start for de næste tre måneder med undervisning, læring og praksis.

Under studiet rejser de studerende også til bjergbyen Esteli. Her får de oplæring i kunstneriske udtryk og murmalerier af Israel Ramón Zelaya, en nicaraguansk pædagog. Han har taget sin mastergrad ved Høgskolen i Vestfold og er nu flyttet tilbage til Nicaragua. Med sin baggrund er han en spændende lærerressource, og et godt supplement til de norske lærere som underviser på kurset.

Har du spørgsmål?

Udfyld formularen nedenfor så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Tak. Du hører fra os inden tre arbejdsdage.

 

Instagram kan du finde studerendes billeder fra studiestederne.

Du kan også læse studerendes blogs fra studiestederne.

Besøg oss på Facebook, hvor du kan finde nyhedsopdateringer.