
At studere i Nepal: Selvstudie, forelæsninger og feltarbejde
Før jeg begyndte mine studier i Nepal, sad jeg, som sikkert mange andre, med mange spørgsmål om, hvordan hverdagen ville se ud. Nu hvor vi nærmer os afslutningen på vores ophold her i Pokhara, vil jeg gerne dele lidt om, hvordan studiet er struktureret, og ikke mindst hvordan det faktisk føles at studere her!

Her får du altså en generel introduktion til nogenlunde hvad du kan forvente af et semester i Nepal, selvom der også vil være nogle forskelle fra semester til semester.
Før afrejse til Nepal begynder semesteret med en periode med selvstudie. I denne periode arbejder man selvstændigt med en opgave, samtidig med at man får muligheden for at sætte sig grundigt ind i pensum og forberede sig til undervisningen, der venter i Nepal.

Det var en stor fordel at kunne forberede sig godt på forhånd, så jeg kunne bruge lidt mindre tid på pensummet helt fra starten og bruge lidt mere tid på at udforske Pokhara og Nepal.
Seminarets ledere og det akademiske hold hos Kulturstudier er også tilgængelige for vejledning, så man føler sig aldrig alene i processen. Med andre ord gjorde det overgangen til studielivet her meget lettere.
Efter selvstudieperioden er det tid til at rejse ned til Nepal! Undervisningen her er opdelt i tre hovedmoduler, som alle fokuserer på forskellige aspekter af fred- og konfliktstudier, og giver en grundig introduktion til fagområdet.

Klasseundervisningen er meget spændende i sig selv og tilbyder et meget spændende læringsmiljø. Vi fokuserer lidt ekstra på fred og konflikt i Sydasien, og vi har været så heldige at have forelæsere, der arbejder med fredsforskning og praktiserer fredsopbygning i Sydasien.
Dette er utroligt spændende, fordi vi får mulighed for at lære fra eksperterne, som kommer fra og er uddannet i den kontekst, de studerer.
Derudover har vi nogle nepalesiske studerende i klassen, hvilket har givet anledning til kulturel udveksling og mange interessante diskussioner, hvor man lærer meget om forskellige perspektiver på fagområdet, men også får nogle rigtig gode venner.

I nogle perioder er der flere forelæsninger end andre, men der er for det meste pauser fra forelæsningerne med forskellige udflugter og feltarbejde. Her har vi besøgt flere lokale organisationer, besøgt vigtige monumenter eller andre spændende initiativer og aktiviteter i lokalområdet.
Disse ture har været en fantastisk måde at forbinde teori med praksis, samtidig med at vi har lært meget om lokalsamfundet og kulturen.
Hverdagen her er også meget fleksibel. Efter forelæsninger, som normalt slutter omkring frokosttid, har vi derfor mulighed for at prioritere resten af dagen, som man selv ønsker, hvilket byder på mange gode muligheder for at opleve Pokhara og Nepal.

Efter undervisningsperioden er det tid til at skrive gruppeeksamen. Her bliver man placeret i grupper med sine medstuderende baseret på hvilket emne man ønsker at skrive om. I løbet af denne periode får man en god opfølgning fra seminarlederne, fra valg af problemstilling til feedback på udkast.
Denne periode byder også på en del frihed, da man kan disponere sin dag lidt selv efter hvad der passer for gruppen, og vælge hvornår man vil arbejde med opgaven og hvornår man vil have fritid.

Min gruppe skrev en opgave med fokus på Nepal, og det gav os muligheden for at lære meget mere om situationen og tale med lokalbefolkningen, hvilket var utroligt givende.
Det er utroligt spændende at få muligheden for at studere fred- og konfliktstudier i en kontekst, hvor emnet er så relevant, med fantastiske forelæsere og medstuderende. Alt i alt har studielivet i Nepal været varieret, lærerigt og inspirerende.