
Safe-house i Pokhara
Vælger du fred- og konfliktstudier i Nepal, får du mange muligheder for at lære, også uden for klasseværelset. Der er mange muligheder for at lære mere om samfundet ved aktivt at bidrage i forskellige organisationer. Ved at arbejde frivilligt kan vi bidrage til lokalsamfundet, mens vi lærer meget om kultur og samfund.

Et godt eksempel på dette var, da vi alle tog afsted for at bidrage til opførelsen af et Safe House – en lille time uden for Lakeside Pokhara, hvor vi bor og studerer.
Denne dag skulle vi alle bidrage til organisationen Chetana Women’s Skill Development Programme. Dette er en nonprofit organisation, der involverer mange frivillige i Pokhara.

Chetana arbejder med og for kvinder, der befinder sig i udsatte positioner enten økonomisk eller socialt. Herunder enker, handicappede kvinder, kvinder, der har været udsat for mishandling, og kvinder, der befinder sig i sårbare positioner på andre måder.
Som studerende i Pokhara hjælper Kulturstudier dig med at komme i kontakt med organisationen, så du også kan bidrage eller få mere information om deres arbejde og ikke mindst lære om vigtigheden af det, de gør. Det fine er, at man kan bidrage på mange måder og i det omfang, man ønsker.

I løbet af vores dag på Chetanas 'safe house' blev der blev udført en del fysisk arbejde. Vi bar ekstreme mængder sten den dag – og selvom det måske ikke ser ud som det mest lukrative arbejde, får man meget igen for det.
Jeg kan trøste fremtidige studerende, der vælger at hjælpe til her, med at vi nu er færdige med at bære sten, så det slipper I for.

Det er dog aldrig kun at bære sten. Mens vi flyttede sten efter sten i en form for kæde, hørte vi historier om lokalsamfundet i Pokhara og behovet for dette hus.
Nogle historier og nogle kulturmøder er mere fornøjelige. Det er en god mulighed for at udveksle sjove bemærkninger om forskellene mellem vores kulturer. Andre historier er mere dystre og illustrerer et samfund med forskellige udfordringer.
Et samfund, der modtager bistand fra organisationer og andre bidragydere, et samfund som ligesom de fleste samfund kæmper med grupper, der falder udenfor.

Pabita, kvinden som står bag Chetana, fortalte os om flere kvinder, der har fået muligheden for at lære færdigheder, især inden for syning og andet håndarbejde, hvilket igen har givet dem muligheden for at skabe en indkomst for sig selv og dermed et levebrød for familien.
Derefter hørte vi smukke historier om, hvordan Chetana arbejder med børnene på de lokale skoler for at fremme mental sundhed hos den yngre generation. De arbejder også forebyggende.

Mental sundhed er ikke et emne, der får så meget opmærksomhed i Nepal, især blandt de unge. Pabita, hendes team og nogle studerende herfra tog blandt andet af sted for at observere og lære mere om skolen i Nepal og hvordan organisationer arbejder med unge på skoler.
Tilbage til Safe House: dette er et hus, der skal opfylde et andet behov i samfundet, som ikke dækkes af andre tjenester. Safe House åbner snart og skal være et sikkert sted at komme for piger, der ikke kan bo hjemme hos deres familie eller føler sig utrygge der.

Det skal være et sted, der skaber tryghed. Huset er hovedsageligt bygget på frivillighed og baseret på frivillige donationer. Derfor var arbejdsgiveren fra en stor gruppe studerende til stor hjælp.
Dette er blot et eksempel på en måde, man kan bidrage til og lære mere om lokalsamfundet.
Der findes mange andre muligheder, og det er meget let at blive bekendt med lokalbefolkningen, som er super venlige, og vi oplevede, at udbyttet var stort både for os og for organisationen, vi arbejdede for.

Moralen af denne historie er i hvert fald, at lokalbefolkningen er meget åben og samarbejdsvillig – og at ved at studere fred- og konfliktstudier i Nepal, er der mange muligheder for at lære, også uden for klasseværelset.