
Hvorfor fastfoodkæder mislykkedes i Vietnam
Burger King har over 16.000 restauranter i over 100 lande, mens tallet for McDonald’s er 36.000. Fastfoodindustrien anslås at være værd mere end en halv billion dollar, og stiger.
Men der er ét sted, hvor fastfoodkæder ikke ser ud til at slå igennem: Vietnam.

McDonald’s åbnede sin første restaurant i Vietnam i 2014, og pr. 2018 har de 17 restauranter i dette land med 90 millioner indbyggere. Burger King, som kom til Vietnam i 2011, har nu kun 13 restauranter i alt.
Disse tal ligger langt bag de to firmaers planer for forretningsudvidelse på det vietnamesiske marked. Så hvad skete der?
Situationen kan synes næsten uforståelig for udefrakommende, men efter nogle ugers studie her i Vietnam, vil det ikke være svært for dig at se svaret selv.

I Vietnam findes der en hel kultur for gadekøkkener, som er en formidabel konkurrent til internationale fastfoodkæder, der ønsker at etablere sig i landet. Hvis du cykler og føler dig sulten, behøver du kun at parkere cyklen ved vejkanten, og chancen er stor for, at der findes nogle madboder i nærheden.
Hele transaktionen er virkelig hurtig: Du går ind, bestiller mad, spiser, og da boderne er lige ved fortovet, kan du straks tage din cykel og fortsætte turen. Dette underminerer fastfoods reklamerede tidsbesparende fordel, da gadekøkkener i Vietnam tager endnu mindre tid.

Og der er mere at vælge imellem end det, Burger King eller McDonald’s kan tilbyde. For eksempel findes der tofu eller sød suppe.
Kyllingris eller nudler passer godt til frokost eller aftensmad. Derudover findes der et mylder af andre typer kager, juicer, grillet kød, frugt osv. langs gaderne, som lover at tilfredsstille næsten enhvers smag. Og de koster bestemt mindre.
Men pris er ikke en stor del af svaret på Burger King og McDonald's fiasko i Vietnam. Det, der er vigtigere, er den forskellige oplevelse som fastfood-restauranter og gadekøkkener tilbyder.

Vietnamesere elsker at tale og dele. Og at spise for dem er ment til at opfylde både deres fysiologiske behov og deres behov for at socialisere.
Miljøet i de fleste fastfoodrestauranter og den mekaniske karakter af, hvordan maden bliver lavet og serveret der, tillader næppe nogen interaktion mellem kunder og sælgere, såvel som blandt kunderne selv.

Mens du med et gadekøkken kan blande dig med omgivelserne, bliver du en del af stedet. Du kan bede sælgeren om at tilpasse maden efter din smag. Mens du spiser, kan du også snakke, grine, dele mad og se på folk, der går forbi på gaden.
Når man taler om vietnamesisk street food, skal man nævne banh mi.
Det er en type brød fyldt med forskellige slags fyld: grøntsager, smør, æg, kød, kylling, agurk, pølser osv., afhængigt af din smag.

Som studerende i Hoi An, vil du sandsynligvis have brug for banh mi for at stille sulten om morgenen, når du har for travlt til at spise en ordentlig morgenmad, eller om eftermiddagen på vej til skolen til et seminar, når det stadig er for tidligt til aftensmad.
Og helt sikkert, kort tid efter ankomsten til landet, vil du finde dig selv sige “banh mi” til sælgerne, som om du havde talt flydende vietnamesisk i lang tid.